S.176: TAVAFIN VACİBLERİNİ YAZIN/SAYIN?
C.176.
a) Abdestli olmak: Abdestsiz tavaf eden kimse Mekke'de olduğu sürece tavafı iade eder. Böylece eksiğini tamamlamış olur.
b) Setr-i Avret: Kadın ve erkek için namazda örtülmesi vacib olan avret yerlerini örtmek.
c)Tavaf esnasında Kâbe’yi sol tarafına alarak yürümek.
d)Tavafa Hacer-i Esved veya hizasından başlamak.
e)Tavafı hatimin dışından dolaşarak yapmak. Çünkü hatimde Kâbe’dendir.
f) Ziyaret, umre ve veda tavaflarını yedi şafta tamamlamak.
g)Tavafı, mazereti yoksa yürüyerek yapmak: Hastalık veya yaşlılık gibi bir mazeret sebebiyle yürüyerek tavaf edemeyenler tahtı revana binerek tavaf ederler.
h)Tavaf namazı kılmak: Tavafın hangi çeşidi olursa olsun sonunda iki rekat tavaf namazı kılmak.
S.177:HACCIN VACİBLERİNİ YAZIN/SÖYLEYİN?
C.177.
1-Say etmek.
2-Müzdelife'de vakfe yapmak.
S.178:SA'Y NEDİR? SA’YİN VACİBLERİNİ YAZIN/SÖYLEYİN?
C.178. Sa’y: Safa ve Merve denilen iki tepe arasında yedi defa gidip gelmektir. (Safa ile Merve arasındaki mesafeye Sa’y edilen yer anlamına MES'A denir.)
SA’Y’İN VACİBLERİ:
1-Sa’yi dört şafttan sonra yedi şafta tamamlamak.
2-Sa’yi yürüyerek yapmak. Ancak herhangi bir mazereti sebebiyle yürüyerek say yapamayacak olan kimse, arabaya binerek sa’yini yapabilir. Bundan ötürü bir ceza gerekmez.
S.179:ŞEYTAN TAŞLAMANIN ZAMANINI AÇIKLAYINIZ?
C.179. Taş atmanın zamanı bayramın dört günüdür. Bayramın ilk günü yalnız Akabe cemresine taş atılır. Bunun zamanı, tan yerinin ağarmaya başlamasından, bayramın ikinci günü aynı vakte kadar olan süredir. Bayramın 2. ve 3. günleri her üç cemre taşlanır. Bayramın 2.ve 3.günleri taşlamanın vakti, güneşin tepe noktasına gelmesinden ertesi gün tan yerinin ağarmaya başlamasına kadar olan süredir. Zevalden önce atılması ise caiz değildir. Bayramın 4.günü güneşin batmasıyla taş atma zamanı sona ermiş olur.
S.180:HACCIN SÜNNETLERİNİ YAZIN/SÖYLEYİN?
C.180.
1-Kudüm tavafı,
2-Arefe gecesi Mina'da gecelemek,
3-Bayram gecesini Müzdelife'de geçirmek,
4-Bayram günlerinde Mina'da kalmak
S.181. UMRE NEDİR? AÇIKLAYINIZ?
C.181. Umre: İhrama girerek tavaf ve say yaptıktan sonra, traş olup ihramdan çıkmaktan ibarettir.
HÜKMÜ: Ömürde bir defa umre yapmak sünnettir. Her zaman yapılabilir.
UMRE YAPILMASININ MEKRUH OLDUĞU VAKİTLER NELERDİR?
Arefe ve bayram günleriyle teşrik günlerinde umre yapmak
S.182: YAPILIŞI İTİBARİYLE HAC ÇEŞİTLERİNİ YAZIN/ANLATIN?
C.182. İfrad, Temettu ve Kıran Haccı
İFRAD: Yalnız hac için ihrama girerek umresiz yapılan hacdır.
TEMETTU HACCI: Hac aylarında umre ve haccı ayrı ayrı ihramlarla yapmaktır.
KIRAN HACCI: Umre ve haccın ihramını birleştirmek demektir.
S.183:HACDA KADINLARIN ERKEKLERDEN FARKLI OLDUKLARI HUSUSLAR NELERDİR?
C.183.
1-İhramlıyken normal elbise, çorap ve ayakkabılarını giyerler. Başlarını örter, yüzlerini açarlar.
2-Telbiye, tekbir ve dua yaparken seslerini yükseltmezler.
3-Tavafta ıztıba ve remel yapmazlar.
4-Sa’yda yeşil ışıklı sütunlar arasında hervele yapmazlar.
5-İhramdan çıkmak için saçlarını dipten traş etmez, uçlarından biraz keserler.
6-Ay hali gören kadınlar, tavaf dışında, haccın bütün görevlerini yaparlar.
S.184: HACCIN VACİPLERİNDEN BİRİNİ TERK ETMEK VEYA ZAMANINDA YAPMAMAKLA İLGİLİ CİNAYETLERİ YAZIN/SÖYLEYİN?
C.184.
1-Mikatı ihramsız geçmek. (Hac veya Umre menasikinden hiçbir şey yapmadan, geri mikata dönülerek ihrama girilirse ceza gerekmez.)
2-Sa’yın tamamını veya en az dört şaftını terk etmek.
3-Müzdelife tavafını özürsüz olarak yapmamak.
4-Şeytan taşlamayı yapmamak veya bir günde atılması gereken taşların yarıdan çoğunu atmamak.
5-Ziyaret veya umre tavafının son üç şaftını veya sadece birini yapmamak.
6-Mikat dışından gelen hacıların veda tavafını terk etmesi veya çoğu yani dört veya daha çok şaftını yapmaması.
7-Ziyaret veya umre tavafını abdestsiz, veda veya kudüm tavafını cünüb olarak yapmak.
8-Arafat'tan güneş batmadan önce ayrılmak.
9-Ziyaret tavafını mazeretsiz olarak bayram günlerinden sonra yapmak.
10-İhramdan çıkmak için Harem bölgesi dışında veya bayram günlerinden sonra traş olmak.
11-Tertibe uymamak. Çünkü kurban bayramının ilk günü Akabe cemresine taş atma, kurban kesme ve traş olma görevlerini sıra ile yapmak vaciptir. Bu sıra bozulursa ceza kurbanı gerekir.
S.185:FITIR SADAKASI KADAR SADAKA VERMEYİ GEREKTİREN CİNAYETLER NELERDİR?
C.185.
1-Vücuttan herhangi bir organın tamamına değil de, bir kısmına güzel koku veya yağ sürmek.
2-İhramlıyken başının, sakalının veya başının dörtte birinden daha azını traş etmek.
3-Bir tam gün veya bir tam geceden daha az bir zaman dikişli elbise, topukları kapatan ayakkabı giymek veya başı örtmek.
4-Bir el veya ayağın tırnaklarından bir kısmını, beşten azını kesmek. Yahut bir el veya ayağın tırnaklarının tamamını ayrı ayrı yerlerde yahut değişik zamanlarda kesmek. Bu taktirde her bir tırnak için ayrı sadaka gerekir.
5-Kudüm, veda herhangi nafile bir tavafı abdestsiz yapmak.
6-Veda tavafının veya sa'yın dördüncü şafttan sonraki şaftlarını eksik bırakmak.
7-Cemrelere eksik taş atmak.
8-Başkasını traş etmek.
S.186:HEDY NEDİR? KİMLER YÜKÜMLÜDÜR?
C.186.
a)Hac ve umrede kesilen kurbanlara HEDY denir.
b)Temettu veya Kıran haccı yapanların hedy kurbanı kesmeleri vacibdir.
S.187:HEDY KURBANININ KESİLECEĞİ YER VE ZAMANI BELİRTİNİZ?
C.187. Harem bölgesi sınırları içinde kesilir. Bayramın ilk günü tan yerinin ağarmaya başlamasından, 3.günü güneş batıncaya kadar kesilmesi vaciptir.
S.188:FARZ OLAN HAC İÇİN BEDEL GÖNDERİLMESİNİN ŞARTLARI NELERDİR?
C.188. Hacceden ihrama girerken kendisini gönderen kimse adına niyet etmelidir. Çünkü vekil kendi adına değil, kendisini gönderen adına haccetmektedir. Kalb ile niyet etmesi de yeterlidir. Ancak dil ile ´´falan kişi için niyet ettim ve ihrama girdim, falan adına telbiye ettim´´diye söylemek efdaldir.
1-Hac kendisine farz olan kimse bizzat haccı eda etmekten aciz olmalıdır. Sıhhati yerinde olup bizzat hac etmeye gücü yeten kimsenin bedel göndermesi caiz değildir.
2-Adına haccedilerek kişinin aciz oluşu ölümüne kadar devam etmelidir. Ölümünden önce acizliği ortadan kalkacak olursa, bizzat kendisinin haccetmesi gerekir.
3-Adına haccedilecek kişiye hac farz olmuş olmalıdır. Üzerine hac farz olmayan fakir kimse adına vekil tarafından yapılan hac nafile olur. Bu kimseye daha sonra hac farz olursa bizzat hac etmesi, aciz olduğu takdirdeyse bedel göndermesi gerekir.
4-Başkasını kendi adına haccetmek üzere vekil tayin etmeden önce bizzat haccetmeye engel özrünün mevcud olması.
5-Vekilin masrafının tamamı veya çoğu, gönderen tarafından karşılanmalıdır. Mirasçı, varis olduğu kimse adına kendi parasıyla hac yapabilir veya yaptırabilir.
6-Adına haccedilecek kişi hangi haccın yapılmasını istiyorsa vekil o haccı yapmak üzere Mikat'ta ihrama girmelidir. İfrad haccı yapmak üzere gönderilen vekil, önce umre yapar, sonra Mekke'den hacca niyet edecek olursa bu caiz olmaz.
7-Adına haccedilecek kişi kendi adına haccetmesini vekilden istemelidir. Başkası adına izin veya vasiyeti olmadan yapılan hac, o kimsenin farz olan haccına sayılmaz, ancak varis bu hükmün dışındadır. Ötenin mirasçısı vekil olarak kendi adına hacceder veya bedel gönderip haccettirirse ölenin haccı yapılmış olur.
8-Vekil için ücret şart koşulmamalıdır. Çünkü hac ibadettir. İbadetlerse ücret karşılığı yapılmaz.
9-Vekil olarak gönderilen kimse, akıllı ve ergenlik çağına ulaşmış olmalıdır. Buluğa ermemiş mümeyyiz çocuğun vekil gönderilmese de caizdir.
10-Vekil, vasıtaya binerek haccetmelidir. Vasıta ücretini kendisine alıkoymak için yürüyerek haccedecek olursa, kendi adına haccetmiş olacağı için aldığı parayı iade eder.
11-Vekil edilen kimse haccı bizzat yapmalıdır. Vekilin haccetmek üzere aldığı parayı herhangi bir sebeple başkasına devrederek kendi yerine onu vekil tayin etmesi caiz değildir. Ancak bu konuda kendisi yetkili kılınırsa caizdir.
S.189: PEYGAMBERİMİZİN(S.A.V) MESCİDİNDE NAMAZ KILMANIN FAZİLETİ HAKKINDA Kİ HADİSİ ANLAMIYLA BERABER YAZIN/SÖYLEYİN?
C.189.( Benim şu mescidimde kılınan namaz, (Mekke'deki)Mescid-i Haram hariç, başka mescidlerde kılınan bin namazdan hayırlıdır.)
Hacca giden her müslümanın, hacdan önce veya sonra Medine’ye de giderek Peygamberimizin(S.A.V) kabri şerifini ziyaret etmesi ve onun mescidinde namaz kılınması iyi değerlendirilmesi gereken bir fırsattır.
S.190: KURBANLA İLGİLİ BİR AYET VE BİR HADİSİ ANLAMLARIYLA BİRLİKTE YAZIN/SÖYLEYİN?
C.190.
?
?
?
??
?
?
?
?
“Onların ne etleri ne de kanları Allah'a ulaşır. Fakat O'na sadece sizin takvanız ulaşır.” (Hacc 37)
?
“Rabbin için namaz kıl ve kurban kes.” (Kevser 2) Kimin hali vakti yerinde olurda kurban kesmezse namazgâhımıza yaklaşmasın.
S.191: KURBAN KESMEKLE YÜKÜMLÜ OLANLAR KİMLERDİR?
C.191.
1-Müslüman olmak.
2-Akıllı olmak.
3-Ergenlik çağına gelmiş bulunmak.
4-Hür olmak.
5-Mukim olmak.
6-Nisab miktarı mal veya paraya sahib olmak.
S.192: KURBAN KESMEK İÇİN GEREKLİ NİSAB MİKTARI NEDİR VE HANGİ HAYVANLAR KURBAN OLUR?
C.192. Kişinin temel ihtiyaçlarından ve borcundan başka 20 miskal(yani 80.18gr)altın veya bunun değerinde para veya eşyaya sahip olmasıdır. Bu nisaba sahip olan kimseye kurban bayramında kurban kesmek vacib olur.
HANGİ HAYVANLAR KURBAN OLUR? (yaşlarını belirtin)Kurban; koyun keçi sığır manda ve deveden olur. Devenin 5, Sığır ile mandanın 2 ve koyun ile keçinin de 1 yaşını doldurmuş olmaları gerekir. Ancak koyun 6 ayı tamamladığı halde, bir yaşını doldurmuş gibi gösterişli olursa bu da kurban edilebilir. Keçinin mutlaka yaşını doldurmuş olması gerekir.
S.193: HAYVANIN KURBAN OLMASINA MANİ OLAN HALLER NELERDİR?
C.193.
1- İki veya bir gözü kör olan,
2-Kemiklerinde ilik kalmayacak derecede zayıflamış olan,
3-Kesim yerine yürüyüp gidemeyecek kadar topal olan,
4-Kulağının ve kuyruğunun veya kuyruğunun üçte birinden fazlası kopmuş olan,
5-Dişlerinin yarıdan fazlası dökülmüş olan,
6-Doğuştan kulağı bulunmayan,
7-Memesinin ucu kesilmiş olan,
8-Koyun ve keçide bir, sığırda iki memesi kurumuş olan,
9-Boynuzların biri veya ikisi kökünden kırılmış olan,
10-İlaçla sütü kesilmiş olan,
11-Pislik yiyip de bir süre hapsedilip temiz yiyeceklerle beslememiş olan,
12-Burnu kesilmiş olan,
13-Dilinin çoğu kesilmiş olan,
14-Ölüm derecesinde hasta olan hayvanlar kurban kesilmez.
S.194: KURBANIN SAHİH OLMASININ ŞARTLARI NELERDİR?
C.194.
1-Kurban edilecek hayvanda, kurban olmasına engel kusurları bulunmaması.
2-Kurbanın vaktinde kesilmiş olması.
S.195:KURBANIN RÜKNÜ NEDİR? KISACA AÇIKLAYIN?
C.195.Kurban edilmesi caiz olan hayvanlardan birini kesmektir. Hayvanı kesmeden canlı olarak veya bedelini yoksula vermekle kurban ibadeti yerine getirilmiş olmaz. Bu, sadaka olur. Kurban edilmek üzere satın alınan hayvan, herhangi bir sebeple kesilmeyip bayram günleri çıkarsa, eğer mevcut ise diri olarak hayvanın kendisi, mevcut değilse veya satın alınmamışsa değeri sadaka olarak fakirlere verilir, ertesi yıla bırakılmaz. Hayvan diri olarak fakire verilirse, bunun etinden onu fakire veren kimse yiyemez.
S.196: ETİ YOKSULLARA DAĞITILMASI GEREKLİ OLAN KURBANLARI AÇIKLAYIN?
C.196. a)Adak kurbanı.
b)Bir kimsenin hayatta iken yaptığı vasiyeti üzerine, öldükten sonra varisleri tarafından malın üçte birinden kesilen kurban.
c)Kurban günlerinde her hangi bir sebeple kesilmeyen ve sadaka olarak verilmesi gereken kurban.
d)Ortaklaşa kurban kesenlerden bir kısmı edaya, bir kısmı kazaya niyet ederse bu hayvanın eti, kurban kesenler ve yakınları tarafından yenmez, tamamı sadaka olarak dağıtılır.
S.197:AKİKA KURBANI NEDİR? NEZAMAN KESİLİR?
C.197. Doğan çocuk için kesilen kurbana akika kurbanı denir. Çocuğun doğumunun yedinci veya on dördüncü yahutta yirmi birinci günü kesilir. Yedinci günü kesmek daha faziletlidir. Çocuğun doğumundan bulüğ çağına kadar da kesilebilir.
S.198:KANDİL GECELERİNİ VE ZAMANLARINI YAZIN/SÖYLEYİN?.
C.198.
1-REGAİB GECESİ: Receb ayının ilk cuma gecesidir.
2-İSRA VE MİRAC GECESİ: Receb ayının 27.gecesi
3-BERAT GECESİ: Kameri aylardan Şaban ayının ondördüncü gününü onbeşinci gününe bağlayan gecedir.
4-KADİR GECESİ: Ramazanın son 10 gecesinde/ 27.gecesi,
5- MEVLİD GECESİ: Rebiülevvel ayının 12.gecesi sabaha karşı
S.199:AŞURE GÜNÜ VE ORUCU HAKKINDA BİLGİ VERİNİZ?
C.199. Aşure kameri aylardan Muharrem ayının 10.gününün adıdır. Hem Muharremin 10.gününe hem de tahıl ve kuru meyvelerden yapılan tatlıya denir. Muharremin 9.günüyle 10.gününü veya 10.günüyle 11.günü oruç tutmak uygun olur.
S.200:YEMİN ÇEŞİTLERİ NELERDİR. KISACA AÇIKLAYINIZ?
C.200.
YEMİN-İ GAMUS: Geçmiş veya şimdiki zamana ait bir iş üzerine bilerek yalan yere yemin etmektir. Bu yemin, sahibini günaha daldırdığı için bu adı almıştır. Böyle bir yemin büyük günahtır. Bu çeşit yemin için keffaret yoktur.
YEMİN-İ MÜN’AKİDE: Geleceğe ait bir şeyi veya yapmamak üzere yapılan yemindir. Vallahi şu işi yapmayacağım veya vallahi şu işi yapacağım gibi. Bu çeşit yemin, yerine getirilmezse keffaret gerekir.
YEMİN-İ LAĞV: Geçmiş veya şimdiki zamana ait bir iş üzerine öyle olduğunu sanarak yapılan yemindir. Ahmet ile konuştuğu halde konuşmadığını zannederek vallahi Ahmed ile konuşmadım diye yapılan yemin gibi.
S.201: HANGİ YEMİN BOZULDUĞUNDA KEFFARET GEREKİR? YEMİN KEFFARETİ NEDİR?
C.201. Yemin-i Mün’akide bozulduğunda kefaret gerekir.
Yemin kefareti: Köle azad etmek, on fakiri akşamlı sabahlı orta derecede yedirmek veya tepeden tırnağa elbise giydirmektir. Bunları yapamayan kimse peş peşe 3 gün oruç tutar.
S.202: ADAK ÇEŞİTLERİNİ KISACA AÇIKLAYINIZ?
C.202.
Mutlak adaklar: Herhangi bir şarta bağlı olmayan adaklardır. Allah rızası için şu kadar gün oruç tutacağım veya Allah rızası için kurban keseceğim gibi.
Mukayyed adaklar: Herhangi bir şarta bağlanmış olan adaklardır. Allah hastama şifa verirse veya çocuğum okulu bitirirse, bir kurban keseceğim gibi.
Bu adak da iki kısma ayrılır:
1-Gerçekleşmesi istenen bir şarta bağlı olan adak.
2-Gerçekleşmesi istenmeyen bir şarta bağlanan adak. Falanla konuşursam, yalan söylersem on gün oruç tutayım gibi.
S.203: ADAK KURBANININ ETİNDEN KİMLER YİYEMEZ?
C.203. Adak kurbanının etinden adağı yapanın kendisi, eşi, babası, anası, dedeleri, nineleri, çocukları ve torunları yiyemeyeceği gibi nisab miktarı mal veya parası olup dinen zengin sayılanlar da yiyemezler. Adak kurbanının tamamını fakirlere dağıtılması gerekir.
S.204: ZARURETLER HARAMI MÜBAH KILAR, SÖZÜNÜ İLGİLİ AYETİN MEALİYLE AÇIKLAYIN?
C.204. Allah size meyteyi, kanı, domuz etini ve Allah’tan başkası adına kesileni haram kıldı. Her kim bunlardan yemeye mecbur kalırsa istismar etmeksizin ve zaruret ölçüsünü aşmaksızın yemesinde günah yoktur. Şüphe yok ki Allah çokça bağışlayan, çokca esirgeyendir.(Bakara 173)Zorunlu durumlarda haram olan şeylerden sakınılması gerekir.
S.205: YİYECEKLERDE HARAM OLANLARI AÇIKLAYIN?
C.205. MEYTE: Kendiliğinden ölmüş hayvan. KAN: Usulüne göre kesilen hayvanın vücudundaki kanın büyük bir kısmı dışarıya akar. İşte bu akan kan yenmez. Ancak dalak ve ciğer gibi organlarda kalan kan ise akmış sayılmadığından bunlarla birlikte yenir. DOMUZ ETİ: Allah, pis ve zararlı şeyleri haram kılmıştır. Domuzda bunlardan birisidir. ALLAH'TAN BAŞKA ADINA KESİLEN HAYVAN: Her canlıyı yaratan Allah olduğu gibi öldüren de O'dur. Hayvanları da insanların yararlanmaları için yaratmıştır. İnsan, etinden ve derisinden yararlanmak üzere hayvan keserken yaratıcısından izin alması gerekir. Yaratıcısının adını anarak kesmek, O’ndan izin almak demektir. Ancak unutarak besmele çekmemiş olursa bu zarar vermez. Fakat hayvanı keserken Allah'tan başkasının adını anacak olursa bu zarar vermez.
S.206: İÇECEKLERDE HARAM OLANI BELİRTİN?
C.206. İÇKİ: İçildiği zaman azı veya çoğu sarhoşluk veren içecektir.
S.207: KAZANÇTA HARAM OLANLARI AÇIKLAYIN?.
C.207. KUMAR: Ortaya para konularak oynanan şans oyunu demektir. RÜŞVET: Yaptırılmak istenen bir işte meşru olmayan bir kolaylık sağlaması için bir yetkiliye mal ya da para olarak sağlanan çıkardır. Rüşvet alan da veren de cehennemdedir.
FAİZ (riba): Haram kazançlardan biri de faizdir. Faiz, aynı cinsten olan iki malın birbiriyle değiştirilmesindeki sözleşmede bir taraf için kabul edilen (karşılığı olmayan) bir fazlalıktır.
S.208:FAİZİN HARAM OLMASININ SEBEBLERİNİ AÇIKLAYIN?
C.208. Faiz haramdır ve büyük günahlardandır. Cenab-ı Hakk'ın haram kıldığı her şeyde bizim için birtakım zararlar vardır.
Bu zararlardan korunmamız, Allah’ın yasakladığı şeylerden sakınmakla mümkündür. Faiz karşılığı olmayan bir kazançtır. Verilen yüz gram altına karşılık alınan 110grda 10 gram, karşılıksız alınmış demektir. Faiz fiyatları artırır. Faizli kredi kullananlar faizi de maliyete ekledikleri için fiyatların artmasına ve tüketicinin geçim darlığı çekmesine sebep olur. Faiz insanları çalışıp kazanmak ve üretim ile meşgul olmaktan alıkor. Çünkü ellerinde bulunan sermayeyi faize vermek suretiyle artırıp geçinen kimseler ticaret ve sanatla uğraşma zahmetine katlanmak istemezler. Faiz insanları birbirine borç vermek suretiyle yardımlaşmalarına, birbirlerinin dert ve sıkıntılarıyla ilgilenmelerine engel olur. Bu ise toplum bireyleri arasında birlik ve dayanışmanın zayıflamasına sebep olur. Faizin yaygın olduğu toplumlarda zengin ile fakir arasındaki refah farkı gittikçe büyür. Zengin daha zengin, fakir daha fakir olur. Bu ise, birtakım sosyal dengesizliklerin doğmasına ve toplumu rahatsız eden gelişmelere sebep olur. Fakat bunlar, nefislerinin arzu ve isteklerine uymayarak Yüce Yaratıcının emrini yerine getirmek için, O'nun ecir ve mükâfatına ererler.
S.209: RİBA, NESİE RİBASI, RİBE’L FADL, İHTİKÂR KELİMELERİNİN TERİM ANLAMLARINI AÇIKLAYIN?
C.209. RİBA(faiz):haram kazançlardan biri de faizdir.
NESİE RİBASI (Vade Faizi): Bir cinsten olan iki şeyin birini diğeri karşılığında veresiye satmak veya cinsleri ayrı fakat ölçü birimleri aynı olan iki şeyden birini diğeri karşılığında veresiye olarak değiştirmektir.
RİBE'L FADL (Fazlalık Faizi): Ölçü birimleri aynı olan malları kendi cinsleriyle peşin olarak değiştirirken elde edilen fazlalıktır.
İHTİKÂR (Karaborsacılık): Yiyecek maddeleri satın alıp, fiyatları yükselsin diye saklamak demektir.
S.210:HARAMLARDAN TEMİZLENMEK KONUSUNDA BİLGİ VERİNİZ?
C.210. Rüşvet, kumar, hırsızlık, hile ve haksızlık gibi meşru olmayan yollarla haram kazanç sağlamış olan kimse, pişman olur ve zimmetine geçirdiği haram malın günahından arınmak isterse iki şey yapması gerekir. Birincisi; Haram olan malı zimmetinden çıkarmak, İkincisi de; tövbe edip rahmeti ve mağfireti sonsuz olan Allah'tan af dilemektir.
Haram olan malı zimmetten çıkarmak için yapılacak şey(biliniyorsa) onu sahiplerine, (sahipleri ölmüş ise varislerine)vermektir. Bilinmiyor ve bulunması da mümkün değilse onu, fakirlere hak sahipleri adına sadaka olarak dağıtmaktır.