HACIKADİROĞLU’na göre hak, yasal düzenin bir kimsenin belli bir alanda kendi
çıkarlarını korumak amacıyla dilediği gibi davranma özgürlük ve gücünü sağlamayı amaçladığı
durumdur.
18
MUMCU ve KÜZECİ’ye göre hak, hukuk düzeninin kişiye tanıdığı yetki, en kısa tanımıyla
yasal yetkidir.
19
b. ÖZGÜRLÜK KAVRAMI
Özgürlük ise, herhangi bir kısıtlamaya bağlı olmama, herhangi bir kısıtlanmaya, zorlamaya
bağlı olmaksızın düşünme veya davranma, her türlü dış etkiden bağımsız olarak insanın kendi
istencine, kendi düşüncesine dayanarak karar verme durumudur.
20
İnsan ve Yurttaş Hakları
Bildirisine göre, “Özgürlük, başkasına zarar vermeden her şeyi yapabilme gücüdür; bundan ötürü
her insanın doğal haklarının kullanılmasının sınırı; toplumun diğer üyelerine aynı haktan
yararlanmayı sağlayan sınırdır: bu sınırlar ancak yasa ile belirtilebilir.”
21
c. TEMEL HAK KAVRAMI
Öğretide temel haklar kavramı, büyük ölçüde anayasa tarafından güvence altına alınan
hakları tanımlamakla beraber
22
, temel haklar kavramını faklı tanımlayan yazarlar da mevcuttur.
23
Ancak temel hakları, anayasal güvenceye altına alınmış haklar olarak tanımlayan yazarlar, insan
haklarını, temel hakları da kapsayan daha geniş bir kavram olarak ele almaktadırlar. Bu görüşe
göre, insan hakları daha çok ulaşılmak istenen ideal haklardır ve açık uçlu bir kavramdır; temel
haklar ise, belli bir dönemde, bir anayasa tarafından düzenlenen ve kapsamları belirli olan haklardır
Ancak, çalışmamızın Hukuk Felsefesi dersi nedeniyle hazırlanması nedeniyle daha çok
anayasa hukukçularınca benimsenen bu tanım yerine, temel hakları, bir insan için kendi
doğasından olan, dolayısıyla zorunlu olan, vazgeçilemeyen, devredilemeyen, ertelenmesi
durumunda değişik aksama ve zararlar ortaya çıkartan haklar anlamında kullanacağız.
24
IV. CİNSEL ÖZGÜRLÜK
Cinsel özgürlük de temel hak kavramı gibi kendisinden sıkça bahsedilen, tanımı yapılmadan
kullanılan kavramlardandır. Bu nedenle biz de cinsel özgürlük tanımı yapmadan, cinsel özgürlükle
ilintili olduğunu düşündüğümüz konuları inceleyeceğiz.
Bütün toplumlarda, cinselliğin denetlenmesi ve kısıtlanmasına ilişkin düzenlemeler
bulunmaktadır. Batı toplumlarındaki düzenlemelerin temeli, Musevilik ve Hıristiyanlık etkisine
18
Vehbi HACIKADİROĞLU, “Haklar ve Ödevler” Çağdaş Hukuk Felsefesi ve Hukuk Kuramı İncelemeleri,
Hazırlayan Hayrettin Ökçesiz, Alkım Yayınları, İstanbul 1997, s. 160.
19
MUMCU ve KÜZECİ,, s. 21.
20
MUMCU ve KÜZECİ, s. 13.
21
“İnsan ve Yurttaş Hakları Bildirisi” Madde 4 ve5/1. cümle (Çeviri: Coşkun ÜÇOK, Siyasi Tarih ‘1789-1960’, 3.
Bası, Ankara 1980, s. 19.)
22
Bülent TANÖR ve Nemci YÜZBAŞIOĞLU, 1982 Anayasası’na Göre Türk Anayasa Hukuku, 3. Baskı, YKY,
İstanbul, 2002, s. 131; SOYSAL, Mümtaz, 100 Soruda Anayasa’nın Anlamı, Baştanbaşa Yeniden Yazılmış 6.
Baskı, Gerçek yayınevi, İstanbul, 1986, s. 189; SAĞLAM, Fazıl, Temel Hakların Sınırlanması ve Özü, SBF İnsan
hakları Merkezi Yayını, Ankara, 1982, s. 3; UYGUN, Oktay, 1982 Anayasası’nda Temel Hak ve Özgürlüklerin
Genel Rejimi, Kazancı Yayınları, İstanbul, 1992, s. 5.
23
KAPANİ, Münci Kamu Hürriyetleri, 7. Baskı, Yetkin Yayınları, Ankara, 1993, s. 14.
24
Attila ERDEMLİ, “Çocuğun Bir Temel Hakkı Olarak Spor”,
http://www.besk.web.tr/Calistay/A.Erdemli.html (en
son yararlanma, 12.02.2006)
Sayfa 3 / 7