KİM KORKAR MATEMATİKTEN
Neden matematik öğreniyoruz?
Konuştuğunuz herkesin matematikle ilgili söyleyecek bir şeyleri vardır.Bazı insanlar
matematiği sever,kimileri ise pek hoşlanmaz.Bazı öğrencilere göre matematik bir çok kural ve
formülden oluşan bir derstir.Kimine göre ise,matematik hayatın içindedir.Alışverişte bir şey
satın alacağımız zaman ,yemek yaparken kullanacağımız malzemenin ölçüsünü ayarlarken ya
da bir bina inşa ederken,yani sık sık kullandığımız bir şeydir.Öyleyse matematik sadece
sayılardan ibaret bir ders midir? Elbette sayıların önemi tartışılmaz fakat matematik aynı
zamanda,ilişkileri görmeyi,sebeb-sonuç ilişkisini kurabilmeyi,okuma ve
yazmayı,tabloları,resimleri,grafikleri yorumlayıp kullanabilmeyi içerir.Bulmaca
çözmek,gazete okumak gibi gündelik faaliyetlerimiz aynı zamanda bizim için birer matematik
alıştırmasıdır.
Matematik fobikmisiniz!
Matematik dersine gireceğim zaman ayaklarım geri geri gidiyor
Derste tahtaya kalkmak benim için bir kabus
Matematik dersinde soru sormaya çekiniyorum
Şimdi bazı işlemleri anlayabiliyorum ama ileride konuların daha zorlaşacağından
endişeleniyorum
En fazla matematik sınavına gireceğim zaman heyecanlanıyorum
Matematik sınavına nasıl hazırlanacağımı bilmiyorum
Derste konuları anlıyorum ama eve geldiğimde,sanki hiç sınıfta bulunmamışım gibiyim
Matematik dersinden kalkmaktan korkuyorum;
diyorsanız matematik kaygısı taşıyor olabilirsiniz.
Matematik kaygısı, matematik dersine karşı duyulan duygusal bir tepkidir.Genellikle geçmişte
yaşanılmış olan olumsuz ve rahatsız edici deneyimlerden kaynaklanır.Bu tür deneyimler
ileriki öğrenmeleri de engeller.
Matematik korkusundan nasıl kurtulabilirsiniz ?
Matematik korkusunun kaynağı olumsuz deneyimlerdir.Bir kaç kez tekrarlanan başarısızlık
durumu öğrencinin kendine güvenini ve bu dersi anlayabileceği inancını sarsar.Bir müddet
sonra başarısız olduğu inancı, bir kısır döngü yaratır. Yani; ben matematikte başarısızım
→konuları anlayamam→öyleyse çalışmam anlamsız→ben matematikte başarısızım.
1-Öncelikle matematiksel geçmişinizi tespit edin
İşlem kabiliyetiniz yetersiz ise matematiğin temel konularını çalışmakla işe
başlayabilirsiniz.İşlem kabiliyeti,matematiğin ABCsi gibidir.Nasıl ki harfleri
bilmeden okuma-yazma öğrenemezseniz,işlem yapmayı bilmeden, matematiğin diğer
konularını öğrenmeniz mümkün değildir.Eğer işlem kabiliyetiniz düşük ise ders
çalışmaya dört işlem,rasyonel sayılar ve işlemler,köklü ve üslü ifadeler,çarpanlara
ayırma,özdeşikler konularıyla başlayabilirsiniz.İlköğretim öğrencileri özellikle dört
işlem kabiliyetini(toplama,çıkarma,bölme,çarpma) çok iyi edinmiş olmalıdır.
İşlem kabiliyetiniz iyi fakat konuları anlamakta güçlük çekiyorsanız;ders çalışırken
konuları kavramaya daha fazla vakit ayırmalısınız.Özellikle matematiğin en güç alanı
çeşitli problem tiplerini birbirinden ayırt edebilmektir.Yani hangi problem nasıl
çözülür?.Bu ayırımı yapabilme seviyesine gelene kadar konu çalışmasına devam
edin.Bir çok matematik kitabının sonunda konu tekrar problemleri vardır. Her
konunun sonundan bir problem seçerek,bu problemler arasındaki farklılıkları not
edin.Her problemin çözümü için yapmanız gereken, ilk basamağı yazın. Mesela;
OBEB ile OKEK problemleri arasındaki fark nedir?Yaş problemleri ile işçi
problemlerini nasıl ayırt ederim ve her biri için işleme nasıl başlarım gibi.
Güçlük çektiğiniz konuları asla atlamayın.Onları iyice öğrenmeden yeni konuya
geçmeyin.Örnek problemleri işlem basamaklarını iyice kavrayana kadar tekrar tekrar
çözün.Bunun vakit alacağını da aklınızdan çıkarmayın.
İşlem kabiliyetiniz iyi,konuları anlıyor fakat çok hata yapıyorsanız; konu
çalışmasından çok pratik yapmaya zaman ayırmalısınız.Bir konuda kendinizden emin
olana kadar çok örnek çözün.Problem çözerken yanınızda bir saat bulundurun ve bir
müddet sonra gittikçe kısalan sürelerde problemi çözüp çözemediğinizi kontrol edin.
2- Başarmanız gereken konuları küçük parçalara ayırın ve basit örneklerden zor
örneklere doğru ilerleyin
Matematik dersinde elde edeceğiniz başarılar,geçmiş olumsuz deneyimlerinizin izini
silecek,gelecek öğrenmeleriniz için yol açacaktır.Bunun için eksiklerinizi bir an önce telafi
etmeye başlayın.Basit konuları çok iyi anlayana ve problem çözümünde yeterince
otomatikleşinceye kadar soru çözmeye devam edin.
3-Olumsuz iç konuşmalarınıza son verin
Bunu asla anlayamam,bu problemi çözmem imkansız,başaramayacağım gibi içinizde sürekli
tekrarlanan iç konuşmalarınıza kulak vermeyin.Olumsuz iç konuşmaların insana hiç bir
faydası yoktur.Bu konuşmalardan kurtulmak için şu yöntemi kullanabilirsiniz:
1.Olumsuz iç konuşmalarınız başladığı zaman gözlerinizi kapatın ve konuşan sesi bir
hoporlör gibi düşünün.
2.Şimdi bu sesi(hoporlörü)öne çağırın gelsin.Ne diyor?Bu sese ihtiyacınız var mı? Size bir
faydası var mı?Eğer cevabınız olumsuz ise o hoporlerin sesini kısın,artık hiçbirşey
söyleyemesin.
3.Ya da o sesi kaile almadığınız biri karşınızda konuşuyormuş gibi düşünün (mesela bir çizgi
film karakteri gibi)
Matematik dersine nasıl çalışılır ?
1-İhtiyaç duyduğunuzda öğretmeninizden ya da bilen bir kişiden yardım isteyin
Yapamadığınız soruların yanına bir işaret koyun. Ev ödevlerinde yapamadığınız soruları
atlamayın En kısa zamanda bu soruların çözümlerini bilen birinden öğrenin.
2.Sadece öğretmeni izleyerek konuyu anlayamayacağınızı unutmayın
Mümkün olduğunca çok örnek çözün.
3.Kuralları,formülleri,işlem basamaklarını küçük kartlara yazın
Bu kartlardan birini rastgele çekerek kural veya formül hakkında neler bildiğinizi kontrol
edin. Bunu bir arkadaşlarınızla ya da aile fertlerinizle bir oyun haline getirebilirsiniz
4.Bir arkadaşınızla birlikte çalışın.
Araştırmalar,grupla çalışan kişilerin yalnız çalışanlara göre daha iyi performans
gösterdiklerini ispatlamıştır.Zaman zaman birbirinizin işlemlerini kontrol edin.
5.Konunun başlığını muhakkak yazın.
Eve geldiğiniz zaman ödev yapmaya başlamadan önce defterinizdeki başlığı renkli bir
kalemle çizin.Bu sizin ne yaptığınızı görmenize yardımcı olacaktır.
6.İşlem yaparken her basamağın yanına ne yaptığınızı kendi kelimelerinizle tekrar not
edin
Psikolog Çiğdem Alparslan Karakuş