……………………İLKÖĞRETİM OKULU MÜDÜRLÜĞÜNE
Merkezimizde 18.10.200. tarihinde incelemesi yapılan …………. protokol numaralı …………..’ın yapılan test ve inceleme sonuçlarına göre “hafif düzeyde zihinsel yetersizliği” olduğu tespit edilmiştir. Öğrencinin 21.03.200. tarihinde konuşma problemi nedeni ile sözel beceri gerektirmeyen bir incelemeye alınmış ve daha yüksek performans göstermiştir. Test sonucunun daha iyi olabileceği düşünülmektedir. Dikkat dağınıklığı ve konuşma bozukluğu testi etkilemiştir. Öğrenci .......... Üniversitesi Tıp Fakültesinde de incelenmektedir. Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivete Bozukluğu nedeni ile ilaç tedavisine başlanmıştır. Tedavinin öğrencinin okul uyumda olumlu etkirli olabilir. Okula da yeni başlamış olması nedeni ile öğrenciye bir süre zaman verilmesi faydalı olacaktır. Diğer öğrencilerle aynı oranda algılaması ve sınıf kurallarına uyması beklenmemelidir. Öğrenci 1.sınıfta olduğu için sınıfında eğitimine devam etmesi 1. sınıf amaçlarını yerine getirememesi durumunda sınıf tekrarı yapması uygundur. Birden fazla alanda engeli bulunması nedeni ile öğrencinin özel eğitim sınıfı ya da okuluna yönlendirilmesi konusunda aileye rehberlikte bulunulmuştur. Fakat aile öğrencinin sınıfında eğitimine devam etmesini talep etmiştir. Önümüzde yıl öğrenci tekrar incelenecek (kaynaştırma eğitimi ya da özel eğitim sınıfına yönlendirilmesi konusunda karar verilecektir). Öğrenci ile ilgili gözlem ve önerilerimiz ve dikkat eksikliği ile ilgili bilgiler ekte sunulmuştur.
Gereğini bilgilerinize arz ve rica ederim.
EĞİTSEL ÖNERİLER
Öğrencinin zihinsel gelişiminde ve konuşmasında yetersizlikleri mevcuttur. Dikkat eksikliği ve hiperaktivite problemi de eklenince birkaç alanda birden sorun yaşamaktadır. Zihin ölçümü sonuçlarına göre öğrencinin sınıfında eğitimine devamı uygundur. 1. sınıfa devam eden öğrencilerin kaynaştırma eğitimine alınması erken bir karar olacağı için üst yazıda da belirttiğimiz gibi 1. sınıf amaçlarını yerine getirememesi durumunda sınıf tekrarı yapması uygun olacaktır. Seneye öğrenci tekrar incelenecek ve yönlendirme kararı verilecektir.
DİKKAT EKSİKLİĞİ
Nüfusun %3 ile %5’ ini etkileyen DEHB çocukluk dönemi davranış bozukluklarının en yaygın olanlarından biridir. DEHB sınıfta yerinde oturmama, bağırma, sınıfı terk etme, etkinlikleri bozma gibi davranışları olabilir.
Dikkat eksikliği, aşırı hareketlilik, öğrenme güçlüğü gibi nedenlerden dolayı okul yaşamında zorlanan çocukların eğitim ve öğretiminde sergiledikleri sorunların önlenmesi ve çözümü için özel eğitim ve öğretim yöntemlerinin kullanılması zorunludur. Bu öğrencilerin özellikle disiplinli ve düzenli sınıflarda eğitim ve öğretim görme ihtiyaçları vardır. Sınıf ortamında kendilerini güvenlikte hissetmeleri, kendilerinden akademik bakımdan neler beklendiğini iyice anlamaları ve nasıl davranacaklarının öğretmenler tarafından öğretilmesi gerekir. Aşağıda sıralanan yöntemler bu öğrencilerin sınıfta sergileyecekleri olumsuz davranışları önlemede yardımcı olacaktır.
• Çocuğun davranışlarına karşı eğitimcilerin kabul çizgisinin yüksek olmasında yarar görülmektedir fakat bu durum çocuğun otoritesine dayalı bir ortamı oluşturmamalıdır.
• Ders sırasında saçını okşamak, omzuna dokunmak tüm öğrencilerin kendilik değerini arttırdığı gibi konuya ilgilerini de arttırmaktadır. Bu çocuklar görsel ve dokunsal uyaranlardan etkilenirler. Dikkatlerini çekmek istediğinizde fiziksel olarak yakın olmak ve uygun olan zamanlarda ona dokunmak etkili olabilir. Ayrıca bu çocuğu sınıf ortamında ön sıralara oturtmak dikkatinin dağılmasını engeller ve daha kolay kontrol edilmesini sağlar.
• Sürekli göz göze gelmeye çalışın. DEHB’li olan bir öğrenciyle göz göze gelerek onu daldığı alemden geri getirebilirsiniz.
• Kıyaslama, duygusal istismar, bağırmak, hakaretlerde bulunmak, fiziksel istismar, fiziksel güç kullanmaktan uzak durmak gerekmektedir. Bu durum çocukla kurulan ilişkide güven ortamını olumsuz yönde etkilemektedir.
• Başarılı olduğu her işi mutlaka pekiştirin, bu durumu övgülerle belirtebilirsiniz.
• Okul- aile arasında beklenilen düzeyde işbirliği oluşturulmalıdır. Koordinasyon düzeyine göre eğitim sürecinin etkisi farklılık gösterecektir. Beklenilen düzeydeki işbirliği çocuğun davranışlarında farklılaşmanın ortaya çıkmasını kolaylaştırabilir.
•
İletişimin açık ve net olmasını sağlayın. İletişim açık ve net olmadığında çocuğun kafası karışabilir. Yönergeleri adım adım olarak verin.
• İşlerin nasıl yapılması gerektiğini tekrarlayın, yazın, söyleyin tekrar tekrarlayın. DEHB’li olan kişiler direktifleri bir kereden fazla duyma ihtiyacındadırlar. DEHB’ li olan çocukların en büyük sorunu hatırlayamamaktır. Hatırlamalarına yardımcı olabilmek için onlara küçük hileler öğretin. Öğrenme zorluğu yaşayan çocukların canlı hafıza yada başka bir değişle hafıza sofrasında mevcut yer konusunda sorunlar yaşadığı belirtilmektedir. Aklınıza gelebilecek her türlü hile, ipuçları, kafiyeler, kodlar vb. hafızanın geliştirilmesine yardımcı olacaktır .
• Çocuğu etiketleyici isimler kullanmak yerine sınıfta okul arkadaşları tarafından kabulünü sağlamak amacıyla çocuğun yaşadığı durumu anlatan hikaye ve öykülerden yararlanılmalıdır.
• Sınıf içerisinde çocuğun hareketleneceği hissedildiği anda çocuğa bir takım sorumluluklar verilerek çocuğun hareket etmesine olanak sağlanarak çocuğun sınıf içinde daha iyi kontrol edilebilmesi sağlanabilir.
• Öğrenmenin duyuşsal boyutunu ihmal etmeyin. Duyuşsal eğitim, davranışların kalıcı kılınması açısından oldukça önemlidir. Bir öğrenci duyuşsal giriş davranışları açısından eksikse, öğrenme açısından bir sorun ortaya çıkacak demektir. Bu çerçevede öğrencilerin katılım, ait olma ve eğlence ihtiyaçlarının öğretimsel etkinlikler esnasında karşılanması gerekir.
• Sınırlar koymaktan çekinmeyin. Sınırlar çocuklara ceza vermek için değil çevrelerine güven duymalarını sağladığı için konur. Sınır koymayı sık sık sizden beklediği gibi vaktinde ve yalın bir şekilde yapmaya çalışmalısınız.
• Büyük ödevleri küçük parçalara ayırın.DEHB’ li öğrenciler için bu çok önemlidir. Ağır ödevler çocuğu ezebilir ve çocuk, “Bunu asla yapamayacağım” şeklinde duygusal bir tepkiyle geri çekilir. Ağır ödevleri, her bir bölümü yapabilecek nitelikte görünen küçük parçalara ayırarak çocuğun başarısızlık duygusu azaltılabilir
• Çocuğun okulda spora yönelmesi sağlanmalıdır. Bu konuda beden eğitimi öğretmeni ile işbirliği yapıp çocuğun yakın olduğu bir spor alanını belirlemek, bu sporu yapması için imkan tanımak faydalı olur.
• Bu çocuklar sık sık başarısızlık duygusu yaşarlar. Bunun için mümkün olduğunca başarılı olduğu durumlar araştırılıp kendilerini başarılı hissedebilecekleri yaşantılara sokulmalıdır
• Sık sık tahtaya kaldırın ve silmeniz gereken yazıları sildirin, sınıfta dağıtılması gereken materyalleri ona dağıttırın.